Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut,tetapi jangan tkejut
jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi
wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.
Untuk
melakukan mandi wajib yang betul,ssorg itu tidak boleh melakukannya
dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.
Sebalikny, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi mbolehkan ssorg
itu meratakan air keseluruh anggota badanny yang zahir.
Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Keamjuan Islam MAlaysia
(JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapaun,
berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam
gombak timur dan penceramah, didapati banyak umat islam yang tidak
mengetahui perkara ini. "Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah
kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air
keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah,
ibadat yang dilakukan oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itu lah
akibatny jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau
ketika ditemui di rumahny di taman sri keramat kuala Lumpur.
Mandi
wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang
ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukanny mestilah
mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu
tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua,
menghilangkan najis di badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota
badan yang zahir.
"Niat mandi wajib: "sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."
Atau " sahaja saya mandi wajib kerana Allah Taala."
Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana-mana bahagian anggota badan.
"Bagi
perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " sahaja saya
menggangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan
yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " sahaja saya mengangkat
hadas nifas kerana Allah Taala".
Niat itu jika dilambatkan
atau ketika ssorg itu memulakannya selepas dia telah mbasuh salah 1
anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny tidak sah. Oleh itu dia
mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air
keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke
badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah."
Jelasnya lagi.
Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu
menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut uztaz hj mat jais,
menurut imam nawawi, jika kita ada najis dibadan, najis itu boleh
dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertiny mbasuh najis dengan mandi
itu boleh disekalikan.
"Sementara rukun mandi wajib yang ke3,
iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit,
rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau
lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau disanggul,sekirany tak
sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu wajib la dibuka. Bulu2
dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.
tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis,ia wajibla
dibasuh.
"Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran
yang boleh mhalang sampai air ke badan khususny di bahagian bawah kuku,
kotoran itu wajiblah dibuang. Mbuang kotoran di dalam kuku itu pula
boleh dilakukan ketika sedang mandi.
"Tentang rambut yang
diwarnakan pula selain inai, ini lah yang merumitnya. Sbnrny jika
rambut ssorg itu diwarnakan dengan pewarna slain inai,mandi wajib ssorg
itu tidak sah.
"Oleh itu, ssorg yang mwarnakan rambutnya dengan
pewarna slain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang
pewarna pada rambutnya tlebih dahulu. tapi untuk mbuang pewarna itu
pula bagaimana?..ini lah yang rumitnya. Sedangkan pwarna pada rambut
itu sbnrny tidak boleh dibuang begitu mudah.
"Yang menyebabkan
mandi wajib orang yang menggunakan pwrna pada rambutny tidak sah kerana
pwarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke
rambut. Ini bbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,
tetapi pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air thalang ke
rambut."
"tapi dalam hal ini, jangan pula ada yang slh faham.
Sbnrny pwarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya
pwarna itu tidak bernajis, bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam
hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu
berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yang berbeza.
"Dalam
hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi
wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan
sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang
serius orlh umat islam.
Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi
wajib pula, uztz hj mat jais menegaskan, ssb2 nya tdiri daripada 6
sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh
walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3
sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja,iaitu keluar darah
haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah).
"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
"Bagi
pasangan suami isteri yang bersetubuh pula,mereka tidak semestiny mandi
selepas bsetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak
mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah
sunat, manakala tidak bwuduk sebelum tidur adalah makhruh."